zaterdag 31 maart 2012

Boosaardige Arabieren

Het schijnt dat ik het college van Fontysheld Leo van de Pas gemist heb, maar mijn lieve bureaugenootjes wezen mij op de documentaire Reel Bad Arabs. Een interessante documentaire waarbij men bewust gemaakt wordt van het feit dat Hollywood de Arabier in een ontzettend slecht daglicht stelt. 
'They are portraid basically as subhuman.' 
Een leuk voorbeeldje is de Disneyfilm Aladdin, naar het sprookje 'Aladdin en de wonderlamp' uit Duizendeneennacht. Een film die wereldwijd door miljoenen mensen is bekeken, maar waarbij eigenlijk elk stereotiep die bestaat van Arabieren wel gebruikt wordt. Als eendimensionale karakters die heel arm zijn, gemeen, dom, ongeletterd, oversekst, gevaarlijk, incompetent, etc. Stel je voor dat 'de Nederlander' steeds zo wordt geportretteerd in films! Dan zou ik me bijna schamen om Nederlander te zijn. Toch apart hoe Hollywood het beeld die mensen over de hele wereld hebben van Arabieren zo kan beïnvloeden! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten